Noutăți juridice privind produsele și serviciile digitale

Timp de lectură: 3 minute 

Ești în domeniul conținutului sau al serviciilor digitale (software)? Iată câteva drepturi și obligații specifice pe care trebuie să le cunoști.

Dincolo de obligațiile și procedurile general valabile în oferirea de produse și servicii consumatorilor, Ordonanța de Urgență nr. 141/2021 introduce anumite reglementări particulare în cazul celor digitale. Iată o „traducere” simplificată a acestora.

De ce să mă intereseze dacă nu lucrez direct cu persoane fizice?

Chiar dacă reglementarea se referă la drepturi suplimentare ale consumatorilor (exclusiv persoane fizice), conform art. 19 alin. (2) din OUG nr. 141/2021, consumatorul are dreptul să solicite despăgubiri pentru neconformități de la orice parte din lanțul de tranzacții comerciale, nu doar de la comerciantul direct. Astfel, orice furnizor din acest lanț poate fi tras la răspundere pentru neconformități.

Exemplu: Dacă dezvolți software pentru o platformă de cursuri de dezvoltare personală, răspunzi pentru eventualele neconformități în funcționare, la fel ca și autorul cursurilor.

 

Care sunt noutățile? Nu multe, dar detaliile fac diferența. 

Comerciantul (și implicit orice parte din lanțul de tranzacții anterioare) este responsabil pentru neconformitățile constatate în termen de 5 ani de la data furnizării conținutului/serviciului digital. Aceasta se aplică, de exemplu, dacă vinzi sau revinzi software sau creezi un website.

Dacă furnizarea conținutului este continuă (de exemplu, bazată pe abonament), responsabilitatea de a asigura conformitatea revine comerciantului pe întreaga perioadă a abonamentului.

 

Obligația de a furniza și de a dovedi livrarea conținutului digital

Comerciantul are obligația de a dovedi că a livrat conținutul digital/serviciul digital conform acordului cu clientul. Acest lucru poate include dovezi de accesare, descărcare, instalare pe echipamente fizice (cum ar fi laptopuri, telefoane, tablete etc.) sau alte metode convenite.

  • În cazul vânzărilor punctuale, în primul an de la livrare, clientul nu este obligat să dovedească neconformitățile; această sarcină revine comerciantului. Adică, comerciantul va trebui să dovedească că serviciul / conținutul digital era conform la livrare. 
  • În cazul furnizărilor continue, comerciantul este permanent responsabil să dovedească conformitatea. Adică, clientul este scutit de o probă privind neconformitatea serviciului / conținutului. 
 
 

Aplicabilitate inclusiv pentru conținut digital gratuit

Regulile de conformitate se aplică și atunci când comerciantul oferă conținut digital sau un serviciu digital gratuit, dar consumatorul furnizează date personale la schimb. Totuși, dacă datele sunt folosite doar pentru furnizarea serviciului sau pentru a respecta cerințe legale, aceste reguli nu se aplică.

Exemplu: O aplicație gratuită de citit cărți online poate solicita o adresă de email doar pentru autentificare și notificări legate de cont. Dacă aceste date nu sunt utilizate în scopuri de marketing, excepția se aplică.

 

De ce trebuie să fim atenți? Sancțiuni

Pe lângă amenzile contravenționale clasice, între 5.000 și 50.000 lei în funcție de gravitatea încălcării (de exemplu, modificarea conținutului/serviciului digital fără respectarea condițiilor legale poate atrage o amendă de 10.000-50.000 lei), autoritățile pot impune aducerea în conformitate a conținutului digital sau restituirea contravalorii produsului, după caz. Această măsură complementară este executorie. Adică, de când se dispune remedierea serviciului / conținutului digital, se va putea pune în executare silită. 

Spre deosebire de alte amenzi contravenționale, aceste sancțiuni nu pot fi reduse la jumătate din minimul legal dacă sunt achitate în termen de 15 zile.

 

Dacă acest articol te-a ajutat să înțelegi modificările legislative în sfera produselor și serviciilor digitale, urmărește-ne pe social media pentru viitoarele articole despre protejarea și prevenirea neconformităților în produsele tale3

Share this post